lørdag 29. mai 2010

Jakten på iPad

Som Birgitte skriver er det meget stor interesse for iPad. Vi har allerede prøvd en kanal når det gjelder kjøp på Finn. Her måtte selger bare innrømme at han ikke greide å få tak i brettet. Det er også en del formelle utfordringer knyttet til kjøp gjennom uoffisielle kanaler i forhold til det statlige innkjøpsreglementet. Men vi har ikke gitt opp og er igang med et nytt forsøk.

Det er ikke mulig å si når det blir en offisiell lansering i Norge. Igår den 28 mai var det første salgsdag i en del andre store land ( Australia, Italia, Japan, Kanada, Sveits, Tyskland og UK). En ny gruppe land er lovet iPad i juli.

Det er ingen tvil om at Apple er genial når det gjelder uformell markedføring, iPad er vel det mest "hypete" produkt noen gang. Det ble solgt over 1 million enheter på en måned i USA. Det store salget har bidratt til forsinket lansering andre steder i verden.

På den andre side er ingen tvil om at iPad har kvaliteter i forhold til studier som det er verdt å vente på, Apple fokuserer på dette selv i sin markedsføring.

Medlemmene av prosjektgruppen skal alle delta på fagreferentkonferansen i Stavanger, her har vi avtalt et uformelt møte med de andre miljøene som arbeider med lesebrettprosjekter.

2 kommentarer:

  1. En Kindle må da være et langt rimeligere innkjøp? Tenker dette siden de er lett tilgjengelige allerede, har månedslang batterilevetid og har en lesbarhet som tilsvarer papir. WiFi har de også. Og veldig mye billigere enn iPad.

    SvarSlett
  2. I vårt prosjekt tester vi ut Kindle DX, som er tilpasset studiebruk og PDF-lesing. Disse ligger på ca kr kr 4000 per stk. En iPad vil kanskje koste ca 5000 når den slippes i Norge?

    SvarSlett