mandag 23. mai 2011

Fersk studie om lesebrett i akademia

Arthur tipser om en fersk studie om innføringen av lesebrett i akademia fra en gruppe forskere ved Universitetet i Washington: "The imposition and superimposition of digital reading technology: the academic potential of e-readers". Universitetet i Washington var ett av sju universiteter som testet ut lesebrettet Kindle DX i en tidlig fase, i et pilotprosjekt sponset av Amazon. Nå har forskergruppen sett på studenters bruk over lengre tid. I undersøkelsen benyttes A.K. Pughs teori om ulike lesestrategier (mine (forsøksvise) oversettelser og forklaringer under)
  • skanning (for å få en oversikt)
  • søkelesing (etter bestemte emner)
  • skumming (overfladisk lesing, få inntrykk av tekstens struktur)
  • gjennomlesning (lese gjennom fra a til å)
  • nærlesing (lese for å lære, slå opp referanser, gule ut, skrive i margen osv)
Undersøkelsen finner at lesebrett støtter best ren gjennomlesing. Studentene rapporterer at det å skaffe seg oversikt over en tekst, søkelese etter et emne, skumme og nærlese er vanskelig på et digitalt lesebrett. I akademisk lesing er studentene også avhengige av å kunne endre lesestil sømløst og hyppig, noe som også gjør seg vanskelig på brett. Dette er viktige innspill til aktørene som utformer nye generasjoner med elektroniske lesebrett.  

2 kommentarer:

  1. Dette er interessant, og støtter jo en del erfaringer som vi selv har også.

    SvarSlett
  2. Enig, Karen Marie! Dette er inntrykket vi også har. Vi har også testet ut iPad i vår - blir spennende å se hvordan studentene synes det har vært å lese pensum på dette brettet vs Kindle.

    SvarSlett